Tuesday, March 18, 2008

Sedekah

Sedekah dapat didefinasikan sebagai memberikan sesuatu yang berharga dan bernilai kepada orang yang memerlukannya. Sedekah boleh diberikan dalam berbagai-bagai bentuk seperti melalui harta benda, perbuatan, pertuturan dan sebagainya.

Dalam mengaplikasikan amalan mahmudah ini, kita perlu beradab. Antaranya ialah memberikannya dengan ikhlas, bermanis muka, tidak mengungkit sedekah yang telah diberikan dan sebagainya.

Seterusnya, pemberi sedekah akan mendapat banyak kesan kebaikan seperti melatih diri menjadi seorang pemurah. Para penerima sedekah pula dapat membersihkan diri daripada sifat mazmumah seperti hasad dengki.

Amalan bersedekah ini mempunyai banyak hikmah dari segi individu mahupun masyarakat. Amalan ini juga dapat menjadikan kita seorang yang sentiasa hidup tenang. Selain itu, amalan terpuji ini dapat membentuk masyarakat yang penyayang dan saling bantu-membantu.

Sayyaf Azam,3A

1 comment:

ChikCharm said...

Saya sangat tertarik dengan tazkirah Sayyaf. Teruskan usaha perbanyak hasil penulisan seperti ini supaya dapat memberi peringatan dan kesedaran. Terima kasih!