Friday, March 21, 2008

Kegiatan Harian Seorang Pelajar

Rutin seharin seorang pelajar perlu diikuti dengan penuh disiplin kerana ia mempengaruhi prestasi seseorang di sekolah.Selain itu,ia juga menjamin masa depan yang cerah.

Kita harus mempunyai tekad dan azam ketika melangkah ke sekolah.Tekad dan azam itulah yang akan membuat kita beri tumpuan sepenuhnya ketika sesi pembelajaran.Dengan itu barulah kita dapat menyerap segala ilmu yang dicurah oleh guru.

Seterusnya,melibatkan diri dalam aktiviti riadah.Baik di sekolah mahupun selepas waktu persekolahan.Riadah akan membina tubuh badan yang sihat dan fikiran yang cerdas.Dengan radah juga kita dapat melancarkan pendarahan dalam badan kita.

Selain itu,kita harus memilih waktu yang paling sesuai untuk mengulangi pelajaran.Jangan mengulangkaji pelajaran pada waktu petang kerana petang adalah waktu kita berehat dan relaks setelah sehari suntuk membuat kerja.kerja-kerja rumah yang diberikan oleh guru perlu disiapkan dengan sempurna.Ini untuk mengelakkan diri daripada ketinggalan dalam pelajaran.

Intiharnya,masa umpama emas.Sekali terbuang,tidak dapat diambil semula.Masa harus dimanfaatkan sebail mungkin.Jangan biarkan nasi menjadi bubur.

Afiqah Diyanah, 4B

No comments: