Friday, March 21, 2008

Laut Sakit??

Memancing, perubahan dalam cuaca dan pencemaran alam meninggalkan kesan kepada kesemua lautan di dunia. Itu adalah menurut kajian saintis yang telah memikirkan impak manusia secara keseluruhan pada laut buat kali yang pertama!

Saintis telah dapati bahawa hampir tiada lagi kawasan laut yang tidak tercemar. Lebih 40 peratus daripada lautan di dunia telah terjejas. Ini amat membimbangkan kerana akan membahayakan manusia.

Lautan di kutub kurang terjejas tetapi aisnya sedang mencair. Ais tersebut akan memberi impak yang besar kepada manusia. Selain itu, hampir setengah daripada terumbu karang di dunia telah dimusnahkan.

Ben Halpern, penolong saintis kajian di ‘University of California’, Santa Barbara, merupakan saintis yang mengetuai kajian ini. Beliau berkata bahawa hasil kajian masih memberi ruang untuk diperbaiki.

Dengan usaha yang mempunyai hala tuju, kita mampu memelihara kawasan-kawasan lautan yang masih bersih daripada pencemaran. Kita memiliki peluang yang cerah untuk memelihara tempat-tempat tersebut dalam keadaan yang baik.

Izzati 4B

No comments: