Friday, March 21, 2008

Mengapa Saya Gemar Mambaca

Ada terdapat berjenis-jenis buku. Sesetengah buku menceritakan kepada kita mengenai orang-orang di negara lain. Sesetengahnya mengajar kita bagaimana hendak membuat sebuah motorcar dan lain-lain lagi. Ada sesetengahnya pula merupakan buku cerita sahaja. Pendek kata, ada berjenis-jenis buku yang boleh memberitahu kita tentang perkara-perkara yang ada di sekeliling kita.

Tiada sesiapa pun dapat membaca semua buku-buku yang ada. Kebanyakkannya orang yang membca buku-buku yang sesuatu perkara yang mereka minati sahaja. Umpamanya, bapa saya merupakan seorang usahawan. Dia suka membaca buku mengenai hal keusahawanan. Tetapi saya bukan seorang usahawan atau seorang doktor sebab itulah saya membaca berjenis-jenis buku.

Daripada buku saya dapat mempelajari berbagai-bagai perkara. Saya dapat mengetahui tentang orang-orang di seluruh dunia. Saya juga dapat mengetahui tentang peperangan yang berlaku. Perkara yang paling penting dapat saya pelajari ialah bagaimana menggunakan perkataan yang tepat. Ini menolong saya boleh bertulis dan bertutur dengan baik. Saya tidak takut atau gentar untuk berjumpa dan bergaul dengan orang lain.

Dengan sebab-sebab inilah buku menjadi sahabat saya yang karib sekali.

Afiqah Maisarah, 3A

No comments: