Tuesday, March 18, 2008

Pembedahan

"Mama, saya tidak mahu masuk ke dalam, saya takut," ku menanagis sambil berkata kepada ibuku."Jangan takut Mubina, Allah ada bersamamu," ibuku berkata sambil memegang katil yang sedang di tolak oleh jururawat.

Aku tidak mahu dibedah, aku takut. Kalau aku mati bagaimana. Tetapi kalau aku tidak dibedah mungkin penyakit in tidak akan sembuh. "Tawakal kepada Allah......." ibuku tidak sempat habis cakap dengan ku.

Di dalam bilik pembedahan itu aku menggigil bukan hanya kerana kesejukan tetapi juga kerana ketakutan. "Jangan risau, pakai topeng ini dan tarik nafas panjang-panjang," orang yang ditutup mukanya hanya mata kelihatan menyuruh ku. Aku membuat tanpa soal.

Mataku berasa amat berat. Aku mahu tidur untuk selama-lamanya. Aku tidur semula. "Keadaannya adalah stabil, dia akan bangun sekejap lagi" kata seorang lelaki. "Terima kasih banyak-banyak doktor ibuku tersedu-sedu.

Aku membuka mataku perlahan-lahan kepada satu bilik yang amat terang. 'BILIK PEMULIHAN' saya baca. Walaupun saya berasa amat letih saya menguatkan diri untuk cuba duduk. "Argghh!!" saya menjerit kesakitan. "Jangan cuba duduk adik, adik baru habis pembedahan," kata seorang jururawat.

Saya menunggu hingga jururawat datang balik. Saya menunggu agak lama. Hingga saya tertidur semula.

.ron's luvr.4B.


1 comment:

ChikCharm said...

Membaca catatan Mubina ini membuatkan saya terasa seolah-olah berada dalam situasi anda. Olahan cerita yang jujur serta tersusun.