Friday, March 21, 2008

Kaedah menangani ponteng sekolah

Ponteng sekolah adalah satu gejala negatif yang kian menular dalam kalangan pelajar kini. Hal in disebabkan oleh permasalahan disiplin anak-anak yang tidak dibendung dengan baik.

Pelbagai kaedah boleh diambil bagi memastikan gejala ini tidak begitu berleluasa. Di antaranya adalah dengan memilih rakan sebaya yang baik. Ini adalah kerana pada masa kini, rakan sebaya merupakan seseorang yang sangat berpengaruh dalam kehidupan seorang pelajar. Mereka lebih banyak meluangkan masa bersama-sama berbanding ibu bapa masing masing. Oleh itu, rakan sebaya amatlah berpengaruh dalam pembentukan tingkah laku seseorang pelajar.

Selain itu, gejala ponteng sekolah juga dapat ditangani jika pihak sekolah, ibu bapa serta pihak skolah memainkan peranan mereka dengan baik. Contohnya, ibu bapa haruslah memberi didikan agama kepada anak-anak sejak kecik agar mereka mempunyai garis panduan hidup. Di sekolah, guru-guru seharusnya bijak mendidik dan menyemai perasaan cinta pada ilmu kepada murid-murid manakala pihak berkuasa pula hendaklah sentiasa memantau segala tindak-tanduk anak-anak muda bagi memastikan mereka tidak terjebak dengan gejala yang tidak sihat ini.

Nahtijahnya, langkah-langkah yang telah dicadangkan sepatutnya dipraktikkan agar gejala negatif ini dapat dibendung dengan sebaiknya. Semua pihak memainkan peranan penting supaya lahirlah generasi muda yang bakal memimpin negara dengan lebih berwawasan.

Deena Johari, 4B

4 comments:

DYNAA, said...
This comment has been removed by the author.
mar said...

mcm pernah nmpk dlm buku karangan.
aha! hebat laa. susunan ayat yang menarik. hee (:

S said...

A++ ! isi menarik :))

*Twilight781* said...

sebenarnya ia terlalu pendek, 2 isi penting shj... tapi menarik pun ^^