Friday, March 21, 2008

Mengikut Ibu ke Pasar Malam

Pada hari jumaat yang lepas, saya berpeluang mengikut ibu ke pasar malam. Pasar malam tersebut tidak jauh dari rumah saya dan diadakan pada setiap hari jumaat.

Di pasar malam tersebut, terdapat pelbagai jenis barangan yang dijual, contohnya makanan, pakaian, barangan dapur dan sebagainya. Suasana di sana sangat sibuk. Ramai orang sedang mencari keperluan masing-masing.

Pelbagai ragam dan gelagat pengunjung pasar malam yang dapat saya lihat. Mereka tawar-menawar harga barangan dengan penjual. Saya melihat para penjual di pasar malam itu kurang mementingkan aspek kebersihan. Sampah sarap di merata-rata tempat. Keadaan ini akan memburukkan nama Negara kita. Tindakan itu akan menjejaskan alam sekitar negara kita.

Saya berasa sangat penat kerana berjalan ke sana-sini. Pelbagai kaum terdapat di kawasan itu seperti India, Cina, Melayu dan sebagainya.

Kita mestilah menjaga kebersihan alam sekitar walaupun kita di mana sahaja kita berada. Pandai-pandailah bekerjasama untuk menjaga kebersihan.

Afiqah Maisarah, 3A

No comments: