Tuesday, March 4, 2008

Mempunyai Sepasang Sayap

Aku mengembangkan sayap putihku dengan gemalai. Aku membiarkan tubuhku jatuh menjunam dari gaung yang begitu dalam. Lalu kedua sayapku hidup dan melontarkanku kembali ke langit tinggi, membiarkan aku mendarat di dunia kayangan, di mana segalanya bahagia, tiada duka nestapa.
Dua bidadari datang menyambut kedatanganku, tangan gebu mereka kadang kala bersua dengan tanganku, membuat liang bulu romaku berdiri tegak. Tiba-tiba mereka mencapai sebuah mangkuk berisi air bunga. Direnjis diatas wajahku setitik demi setitik.

* * *

Kaki lima di rumah kedai yang terletak di Wangsa Melawati itu mula dibanjiri. Bumbungnya yang bocor itu merembas ke atas wajahku setitik demi setitik. Lantas aku mengangkut kepingan kadbod yang menjadi rumahku dan aku bercangkung di ceruk bangunan gelap itu.
Aku menunduk mukaku dan menangis perlahan-lahan. Sudah lama aku, seorang pemuda yang tinggi egonya tidak merengek seperti seorang bayi. Tetapi aku terlalu kasihan, kasihan dengan kehidupanku ini. Aku tidak pernah mempunyai keluarga, aku anak buangan yang diberi makan seorang pemilik gerai sahaja. Pabila aku mencecah usia lima tahun, aku hidup berdikari.
Inilah hidupku. Mengorek sampah sarap untuk dijadikan khazanah mutlakku pada siang hari, dan bermimpi indah di atas kepingan kotak tanpa memikirkan tentang kehidupanku, hanya dunia indah itu yang terasa benar.
Pada malam itu aku bermimpi aku terpisah dengan jasadku buat selama-lamanya dan terbang ke duniaku.
Amalina, 4 Farabi

1 comment:

ChikCharm said...

Gabungan khayalan dan realiti. Itu sememangnya realiti hidup manusia. Anda membawa ironi kehidupan dalam dua dunia berbeza.