Tuesday, February 5, 2008

Merah Jambu

Saya berharap ustaz tidak akan membunuh saya apabila membaca catatan yang ditulis dengan dakwat merah jambu ini. Saya berasa, apabila ingin menulis tentang warna ini, kita perlulah menggunakan pen yang sesuai.
Mengapa warna ini? Bukan ungu, hitam atau hijau? Warna ini bukan warna kegemaran saya tetapi warna ini membawa kontroversi kepada semua pihak. Merah jambu tidaklah terhad kepada kaum perempuan sahaja, malahan warna ini memberi tanda keberanian kepada lelaki yang memakainya kerana tidak ramai yang berani memakainya takut diejek lain sekiranya memakai 'warna perempuan'.
Warna ini juga merupakan warna tema barah payu dara. Warna ini juga memberikan tanda kepada orang ramai bahawa mereka yang menghidap penyakit membawa maut ini berani menghadapi ujian yang telah Tuhan beri dan mereka meredhainya. Malahan, mereka adalah orang yang berfikiran positif.
Kesimpulannya, warna ini bukanlah sekadar warna. Warna ini memberi simbol kelembutan dan keberanian. kita perlulah menghormati warna ini, dan mereka yang memakainya.

Amalina, 4 Farabi

No comments: