Tuesday, February 10, 2009

Peranan Akhbar Kepada Masyarakat

Akhbar merupakan salah satu daripada alat media massa yang penting di negara kita sehingga diibaratkan sebagai "teman hidup" bagi sesetengah orang. Dengan kata lain, akhbar tidak dapat dipisahkan daripada kehidupan masyarakat kita.

Walaupun akhbar diterbitkan dalam pelbagai bahasa, namun peranannya sama, iaitu untuk memupuk perpaduan antara kaum. Aspek perpaduan nasional semakin ditekankan oleh pihak berkuasa selepas berlakunya peristiwa hitam 13 Mei 1969. Peristiwa rusuhan kaum itu tercetus akibat ketidakseimbangan kaum dalam bidang ekonomi. Justeru itu, setiap akhbar menyiarkan informasi yang berunsurkan perpaduan.

Selain itu, akhbar juga memainkan peranan yang penting dalam membina minda masyarakat. Sebagai media yang menyiarkan berita dan informasi semasa, akhbar menjadi lidah rakyat untuk menyuarakan sebarang kekurangan dan rasa tidak puas hati kepada pihak berkuasa.

Sementara itu, sesetengah akhbar juga menyiarkan ruangan bimbingan untuk pelajar yang ingin peperiksaan besar seperti UPSR, PMR, dan SPM. Ruangan ini dapat membantu pelajar untuk belajar selain memupuk sifat membaca akhbar. Dengan itu, mereka dapat membaiki kelemahan dan penguasaan bahasa mereka.

Sebagai rumusannya, akhbar di negara kita memainkan peranan dalam membina masyarakat. Peranan inilah yang menjadi harapan masyarakat kita supaya menjadi proses memajukan negara tidak terjejas di samping menyelaraskan ke arah Wawasan 2020.


- -Mus'ab, 4A

No comments: