Wednesday, February 18, 2009

Jiran yang Baik

Ayah dan ibu selalu menasihati saya agar berbaik-baik dengan jiran. Apabila kita berhadapan dengan kesusahan, orang yang pertama sekali yang menolong kita ialah jiran, bukan saudara-mara kita yang tinggal jauh.

Saya mempunyai jiran yang baik. Nama jiran saya ialah Encik Halim. Encik Halim mempunyai dua orang anak. Salah seorang daripadanya bernama Ali dan sekelas dengan saya.

Encik Halim selalu memberi buah-buahan kepada kami sekeluarga. Ibu juga selalu menghantar masakan kepada Encik Halim. Hubungan kami dipupuk dengan perasaan hormat-menghormati dan pecaya-mempercayai.

Pernah pada suatu hari, apabila ibu hendak melahirkan adik, ayah belum pulang dari kerja lagi. Mujurlah Encik Halim yang menghantar ibu ke hospital. Ayah mengucapkan berbanyak-banyak terima kasih kepada Encik Halim.

Saya berharap agar hubungan kami terus erat. Encik Halim telah kami anggap sebagai keluarga kami sendiri.

Abdullah, 4A

1 comment:

teko,sapo kawe said...

assalamualaikum.....haloooo no tepon amer botok ado???kalu ado send ko ana deh,,,guna email gmail.africane.yamani@gmail.com