Wednesday, February 18, 2009

Langkah-langkah Memastikan Sekolah Sentiasa Bersih

Saya amat gembira kerana sekolah saya sentiasa berada dalam keadaan bersih. Namun begitu, tahap kebersihan boleh ditingkatkan lagi.

Salah satu caranya adalah dengan mengadakan kempen kebersihan. Menerusi kempen tersebut, murid-murid beerkerjasama membersihkan persekitaran kawasan sekolah. Selain membersihkan kawasan pokok bunga yang sesuai juga harus ditanam agar sekolah kelihatan cantik.

Bantuan daripada orang ramai, khususnya masyarakat setempat amat diperlukan. Dalam hal ini, Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) perlu memainkan peranan. Ibu bapa boleh menyumbangkan wang atau sumbangan seperti bunga dan baja untuk mencantikkan persekitaran sekolah.

Pihak swasta turut dialu-alukan untuk memberi sumbangan. Mereka boleh menderma untuk membina kolam ikan, taman sains, atau mural bagi menhias dinding sekolah. Sebagai penghargaan, nama penyumbang boleh ditulis di sudut khas.

Sekolah yang bersih dan cantik akan lebih cantik jika murid-muridnya bersikap positif. Murid perlu didedahkan tentang kepentingan kebersihan dan kecantikan dari semasa ke semasa. Ini akan menimbulkan keseronokan belajar.

Langkah-langkah yang dicadangkan akan menjadi kenyataan apabila semua pihak bekerjasama. Sebagai langkah awal, kita perlu mencantikkan kelas kita dahulu.

○Aali, 4A

No comments: