Saturday, February 14, 2009

Berkatalah yang Baik atau Diam

Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: "Barangsiapa yang beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia berkata yang baik atau hendaklah ia diam. Dan barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia memuliakan jirannya. Barangsiapa beriman kepada Allah dan Hari Akhirat, maka hendaklah ia memuliakan tetamunya."
(Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)

Daripada hadith di atas, kita dapat mengetahui salah satu isi penting ialah berkata yang baik atau hendaklah ia diam bagi yang beriman kepada Allah dan Hari Kiamat.

Selalunya, kaum Hawa yang banyak cakap seolah-olah mulut murai. Tidak semua kaum Hawa, boleh dikatakan majoritinya. Mereka selalu bergosip di mana-mana sahaja. Contohnya, di dalam tandas, ketika guru sedang mengajar atau guru tiada dalam kelas, ketika di dalam surau, dan sebagainya.

Kita sebagai hamba Allah, hendaklah berfikir terdahulu sebelum berkata sesuatu perkara. Secara majoritinya, manusia selalu mengeluarkan kata-kata yang kesat. Ini akan menyebabkan kita sering kali melakukan dosa kering.

Punca pergaduhan selalunya dimulakan dengan percakapan yang kurang baik. Susah sangatkah untuk berdiam? Rasulullah mengajar orang yang beriman selalu mengawasi perkataannya dan biasakan diri untuk berdiam

Asyikin, 4A;

No comments: